Metrovarikon kehittäminen
Metron automatisoimisessa ja sen automaattisen kulunvalvonnan hankkeessa on tehty virheitä toinen toisensa perään. Heti alussa sivuutettiin asiantuntijoiden varoitukset automatisoinnin vaikeuksista. Sitten hyväksyttiin automatisointiin vedoten Espoon kanssa ratkaisu, joka lyhentää Helsingin metrojunia ja johtaa ruuhka-aikoina ongelmiin ainakin jos automatisointi ei onnistu. Seuraavaksi ilmeni, että Siemensin kanssa oli tehty niin huono sopimus, että siitä ei uskallettu irtaantua vaikka Siemens ei ole vieläkään kyennyt toteuttamaan automatisointia. Vanhojen metroasemien remonttien hinnat ovat jopa yli kaksinkertaistuneet, kuten Siilitiellä kävi.
Ja nyt pisteenä iin päälle, paljastuu, että liikennelaitos on unohtanut metrovarikon budjetista kulunvalvonnan automatisointiin liittyvät lisäkustannukset.
Kaiken kaikkiaan automaattimetrohankkeen kustannukset ovat nousseet jo lähes kolminkertaiseksi siitä hintalapusta, joka valtuustolle esitettiin automaattimetrosta alun perin päätettäessä.
Kuka voi luottaa kaiken tämän jälkeen siihen, että näillä eväillä sopimuksia tehneet virkamiehet ovat oikeassa väittäessään, että lyhyemmät junat ja laiturit riittävät tai että kaupunki voittaa Siemensin kanssa edessä olevan oikeusjutun?
Eikö valtuustolle pitäisi tuoda koko tästä automaattimetron sopasta kattava selvitys, jossa vertailtaisiin myös erilaisia vaihtoehtoja mukaan lukien varautuminen tarpeeseen säilyttää metrojunat nykyisessä pituudessa?
Tuntuu todella kummalliselta, että kaupungin investointihankkeissa voidaan tehdä toistuvasti jopa kymmenien miljoonien eurojen virhearvioita – samaan aikaan kun sosiaali-, terveys- ja muiden peruspalvelujen jo valmiiksi alimitoitettuja budjetteja vaaditaan karsimaan.
Tapahtumat
Terveisiä päättäjille (klikkaa kuvaa)
Mitä mieltä?
Blogi
- Missä Stadin ikäohjelman resurssit?
- ”Sitä saa, mitä tilaa”
- Mihin Helsinki kasaa ylijäämää?
- Heka voimistaa vuokrien nousua ja eriarvoisuutta
- Valtuusto puhuu, isot päätökset muualla