Aloite palmuöljydieselin vaihtamisesta ympäristöystävälliseen vaihtoehtoon
Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV kokeilevat yhteistyössä Neste Oilin kanssa palmuöljyn käyttöä bussiliikenteessä. Kokeilu on herättänyt voimakasta kritiikkiä siinä käytetyn biodieselin raaka-aineen takia.
Palmuöljyn tuotanto on laajentanut sademetsien tuhoamista. Hallitustenvälisen kansainvälisen ilmastopaneelin mukaan sademetsien raivaaminen aiheuttaa noin viidenneksen maailman ilmastopäästöistä. Palmuöljyn tuotantoon Kaakkois-Aasiassa liittyy myös vakavia sosiaalisia ongelmia ja ihmisoikeuksien loukkauksia, kun viljelmien tieltä tuhotaan kyliä, alkuperäiskansoja häädetään asuinalueiltaan ja plantaaseilla käytetään lapsityövoimaa.
Palmuöljydieselin käyttö bussiliikenteessä ei vastaa joukkoliikenteen kehittämiselle Helsingissä ja YTV:ssä asetettuja ilmasto- ja ympäristötavoitteita. Se ei vastaa myöskään maailmanlaajuisia sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen tavoitteita. Esimerkiksi VTT on selvittänyt liikenteen biopolttoaineiden valmistamista kaasutuslaitoksella, jossa eri biomassoista tehdään synteesikaasua, josta voidaan edelleen valmistaa muun muassa dieselpolttoaineita.
Edellä esitetyn perusteella esitämme, että kaupunginhallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla Helsingin ja pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä luovutaan palmuöljydieselin käytöstä ja selvitetään mahdollisuudet ryhtyä käyttämään sen sijaan kotimaisista biomassoista tai biojätteistä valmistettua biopolttoaineitta tai biokaasua. Samalla ehdotamme, että selvitetään mahdollisuudet perustaa Helsingin Energialle biokaasulaitos.
Helsingissä 11.2.2009
Yrjö Hakanen
SKP ja Helsinki-ryhmä
+ 47 muuta valtuutettua kaikista valtuustoryhmistä
Tapahtumat
Terveisiä päättäjille (klikkaa kuvaa)
Mitä mieltä?
Blogi
- Missä Stadin ikäohjelman resurssit?
- ”Sitä saa, mitä tilaa”
- Mihin Helsinki kasaa ylijäämää?
- Heka voimistaa vuokrien nousua ja eriarvoisuutta
- Valtuusto puhuu, isot päätökset muualla