Raide-Jokerin hankesuunnitelman käynnistäminen

Jo silloin kun Jokerilinjaa suunniteltiin, esitimme muun muassa SKP:n piirissä, että bussien varaan perustuva linja ei riitä huolehtimaan kasvavista matkustajamääristä. Silloin sitä ei uskottu. Melkein heti bussi-Jokerin aloitettua, voitiin kuitenkin todeta, että bussien kapasiteetti oli riittämätön.

Käyttäjämäärät ovat kasvaneet Jokerilinjalla viidessä vuodessa jo 40 %. Bussi-Jokerin rinnalle on jouduttu lisäämään muita linjoja, koska Jokeri-busseja ei voida ruuhka-aikana ajaa enää tiheämpään.

SKP:n ja Helsinki-listojen ryhmä on tehnyt jo kahdeksana vuonna aloitteet Raide-Jokerin valmistelujen aloittamisesta. Olen tietysti tyytyväinen siitä, että hanke on nyt todettu yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi. Uskon, että toteutuessaan hanke lisää poikittaisen joukkoliikenteen matkustajaosuuksia ja tulee näin yhä kannattavammaksi.

Tällaisia ilmastotekoja Helsingin joukkoliikenteessä tarvitaan lisää. Myös joukkoliikenteen lippujen hintoja pitäisi arvioida laajasta yhteiskuntataloudellisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Valitettavasti näin ei nyt ole vaan esimerkiksi HSL:n johto näyttää vastustavan maksutonta joukkoliikennettä nurinkurisesti sillä perusteella, että se lisää matkustajamääriä ja bussikaluston tarvetta. Sen sijaan HSL:n laskelmissa sivuutetaan se, että yksityisautoilun tarpeisiin suunniteltuihin tunnelihankkeisiin on menossa miljardi euroa. Samoin kuin sen, että liikenneministeriön teettämän selvityksen mukaan ruuhkamaksujen tuotto olisi Helsingissä kaksi kertaa enemmän kuin koko nykyinen tariffituki.

Raide-Jokerin hankesuunnitelman käynnistäminen on siis erittäin kannatettava asia. Samoin on hyvä, että siinä aiotaan selvittää myös kävely- ja pyöräily-yhteyksiä sekä vaihtoyhteyksiä.

Muutama kysymys kuitenkin askarruttaa.

Hankearvion mukaan Raide-Jokeri ei enää kulkisi Otaniemeen, vaikka ennusteiden mukaan suurimpia matkustajamääriä löytyy Leppävaaran ja Otaniemen väliltä. Onko yhteys Tapiolasta Otaniemeen ajateltu hoituvan metrolla vai miten?

Hankesuunnitelmassa harkitaan myös joidenkin Bussi-Jokerin pysäkkien poistamista. Tällainen on esimerkiksi Suursuon sairaalan ja Maunulan terveysaseman luona oleva pysäkki. Tällaisissa kysymyksissä on tärkeä kuulla alueen asukkaita ja palvelujen järjestäjiä. Asukkaiden kuunteleminen on tärkeää myös asuinalueiden ominaispiirteitä kunnioittavien ratkaisujen löytämisessä maankäytön linjausten yksityiskohtiin.

Tapahtumat

Terveisiä päättäjille (klikkaa kuvaa)

Mitä mieltä?

Hyväksytkö sen, että Helsingin kerää vuosittain satoja miljoonia ylijäämää, vaikka palveluissa on pulaa resursseista?
×

Blogi

Seuraa meitä Facebookissa

[fts_facebook id=helsinkilistat posts=5 posts_displayed=page_only height=450px type=page]
© 2024 Helsinki-listat
webDesign: Mekanismi »