Länsimetron munaukset, yhtiöittäminen ja VR

Olisiko jo aika vaihtaa johtoa Länsimetro-yhtiön lisäksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymässä? Toinen toistaan seuranneet munaukset metron jatkamisessa Helsingistä Espooseen antavat aihetta myös yleisempiin johtopäätöksiin yhtiöittämisen ja raideliikenteen kilpailuttamisen ongelmista, arvioi entinen Helsingin kaupunginvaltuutettu Yrjö Hakanen blogikirjoituksessaan.

Hakanen listaa länsimetron valmistuttua esiin nousseita ongelmia:

– Joka toinen metro ajaa lännessä vain Tapiolaan, vaikka suurin matkustajamäärä tulee Matinkylästä. Liityntäliikenteessä on liian vähän bussivuoroja. Suorat bussiyhteydet lopetettiin myös Espoon länsiosista ja linjoja vähennettiin pohjoisosissa, joille metro ei lainkaan ulotu. Kulku juniin ja junista on laitettu väärin ristiin kuljettavaksi ja vain laiturin yhdestä päästä. Junia ja niiden kuljettajia on liian vähän. Kuljettajien vessat ”unohtuivat” suunnitelmista. Asetinlaitteissa, myös varajärjestelmässä, ilmeni vika, jollaista ”ei pitäisi tapahtua”. Useimmilla alueilla Espoossa matka-ajat ovat pidentyneet, vaikka HSL lupasi niiden lyhenevän. Kaiken lisäksi HSL arvioi matkustajamäärät vanhoilla viime vuosikymmenen luvuilla, sivuuttaen sen jälkeen tapahtuneen ja osin juuri metron tuloon liittyneen rakentamisbuumin.

Ainakaan kiireellä virheitä ei voi selittää, alkoihan länsimetron suunnittelu jo toista kymmentä vuotta sitten, Hakanen huomauttaa.

– Virheiden vaikutusta pahentavat jo suunnittelun alkaessa tehdyt isot munaukset: Espoon vaatimuksesta Helsingin alkuperäistä metroa lyhyemmät junat ja laiturit, jotka ovat osoittautuneet jo nyt ruuhka-aikoina liian lyhyiksi; täysin epäonnistunut yritys tehdä automaattimetro pääosin vanhaan kalustoon; länsimetron yhtiöittäminen ja siihen vedoten tapahtunut salailu; Länsimetro Oy:n ja sen hankkiman konsulttiyhtiö Swecon kyvyttömyys hallita kustannuksia ja aikatauluja.

”Kaikille kenkää!”

Joulun alla ilmestyi metrosotkuja pitkään Hufvudstadsbladetin toimittajana seuranneen Tommy Pohjolan pamfletti ”Kaikille kenkää! Tätä kaupunkilaisille ei kerrottu länsimetrosta”. Pohjola hakee vastausta siihen, kenellä on vastuu pieleen menneestä metrohankkeesta ja miksi Helsingin metron rakentamisvaiheen virheistä ei otettu opiksi. Pamfletti on jatkoa vuonna 2014 ilmestyneelle Pohjolan kirjalle ”Maan alla”.

Sadoilla miljoonilla euroilla alkuperäisen budjetin ylittäneen ja lähes neljä vuotta aikataulusta myöhästyneen länsimetron sotkuista joutuvat päävastuuseen pamfletissa länsimetron projektijohto ja keskeiset kuntapäättäjät, erityisesti vihreiden ja kokoomuksen edustajat. Kirjatuksi on tullut sekin, että vain SKP ja Helsinki-listat vastusti valtuustossa automaattimetroa, esitti vaihtoehtona ns. puoliautomaattimetroa ja arvosteli alusta alkaen länsimetron yhtiöittämistä, jonka sijaan olisi voitu muodostaa päätöksenteon avoimuutta edellyttävä kunnallinen liikelaitos.

Joukkoliikenne kaupan?

Helsingin seudun joukkoliikenteen järjestämisestä vastaava HSL-kuntayhtymä on Hakasen mukaan tottunut elämään omaa elämäänsä, jossa asukkaiden kritiikki sivuutetaan vetoamalla liikennejärjestelmän kokonaisuuteen ja leimaamalla arvostelu nurkkakuntaiseksi muutosvastarinnaksi. Samalla asukkaat on laitettu lippujen hintoja nostamalla maksamaan muun muassa metrosotkuja.

– HSL:ssä näyttää vallitsevan erikoinen insinöörivetoinen suunnittelukulttuuri, jota kokoomuslainen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi ja HSL:n hallitus eivät juurikaan kykene ohjaamaan.

HSL:n johdon ohella johtopäätöksiä olisi Hakasen mielestä syytä tehdä myös kilpailuttamisen ja yhtiöittämisen epäonnistumisista. Eikä tämä koske vain länsimetron jatkoa.

– HSL ja Sipilän hallitus valmistelevat Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailuttamista. HSL:n hallinnossa sen ovat hyväksyneet eduskuntapuolueiden edustajat kokoomuksesta Vasemmistoliittoon.

– Helsingissä valtuuston enemmistö päätti runsas vuosi sitten kokoomuksen ja vihreiden johdolla antaa HSL:lle valtuudet ryhtyä kilpailuttamaan myös Raide-Jokerin liikennöimistä, kritisoi Hakanen, joka valtuustossa aikoinaan esitti Raide-Jokerin ja raitioliikenteen kilpailuttamisesta luopumista.

Tapahtumat

Terveisiä päättäjille (klikkaa kuvaa)

Mitä mieltä?

Hyväksytkö sen, että Helsingin kerää vuosittain satoja miljoonia ylijäämää, vaikka palveluissa on pulaa resursseista?
×

Blogi

Seuraa meitä Facebookissa

[fts_facebook id=helsinkilistat posts=5 posts_displayed=page_only height=450px type=page]
© 2024 Helsinki-listat
webDesign: Mekanismi »